Wynik wyszukiwania w bazie Polska Bibliografia Lekarska GBL

Zapytanie: WRONA
Liczba odnalezionych rekordów: 4



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetlenie wyników w wersji do druku

1/4

Tytuł oryginału: Niepowtarzalny duet Profesorów "A" i "B", Julian Blicharski - obrońca życia chorego.
Tytuł angielski: Professors A and B: on extraoriginaly partnership. Julian Blicharski - advocate for the patient's life.
Autorzy: Wrona-Polańska Helena
Źródło: Szt. Leczenia 2002: 8 (2) s.49-52, bibliogr. 9 poz., sum.
Sygnatura GBL: 306,477

Typ dokumentu:
  • praca historyczna

    Temat osobowy:
  • Blicharski Julian 1919-Aleksandrowicz
  • Julian1908-

    Temat korporatywny:
  • Collegium Medicum UJ

    Streszczenie polskie: Artykuł został napisany w drugą rocznicę śmierci profesora Juliana Blicharskiego - kierownika Kliniki Hematologii Akademii Medycznej w Krakowie (obecnie Collegium Medicum UJ) w latach 1978-1989, następcy profesora Juliana Aleksandrowicza - wielkiego lekarza i humanisty, światowej sławy uczonego, a dla pacjentów człowieka nadziei. Profesorowie "A" i "B" był to swoistego rodzaju jednobrzmiący duet o konsonansowym brzmieniu - dzięki ogromnej kulturze, dyplomacji i "pracy u podtsaw" Profesora B. Profesor A reprezentował klinikę na światowych kongresach naukowych, poszukując wspólnie w gronie ekspertów, rozwikłania tajemnicy zdrowia w dziedzinie hematologii. Profesor B był przede wszystkim obrońcą życia chorego, odpowiedzialny za diagnozę i terapię, a także edukację młodych adeptów sztuki lekarskiej w dziedzinie interny i hematologii, której był mistrzem. Stał na straży życia chorego przez całą dobę, także pod telefonem, udzielając bezcennych rad młodym asystentom dyżurującym, stanowiąc dla nich duchowe i medyczne, profesjonalne wsparcie. Był wymagający, a równocześnie wspomagający dla każdego, kto potrzebował pomocy.

    Streszczenie angielskie: The article commemorates the second anniversary of the death of Professor Julian Blicharski - Head of Clinic of Hematology of the Medical Academy in Kraków (now Collegium Medicum at the Jagiellonian University) over the years 1978- 1989). He was successor of Professor Julian Aleksandrowicz - a great physician and humanist, a world-famous scholar, and man of hope for his patients. Professor A and Professor B constituted an ideal duet. Professor A represented the Clinic at the international congresses, searching - together with other experts - for the secret of good health in the field of hematology. Professor B was, firts of all, a defender of a patient's life, responsible for the diagnosis and therapy, as well as for the education of the students of internal medicine and hematology - the fields he was a great expert in. He was on the call all day and night when it was in necessary, giving advice to young assistents who were on duty. He gave them spiritual, medical and professional support. He was a demanding person, but at the same time supporting anybody who needed help.


    2/4

    Tytuł oryginału: Kreowanie własnego zdrowia w procesie radzenia sobie ze stresem.
    Tytuł angielski: Creating one's own health in the process of coping with stress.
    Autorzy: Wrona-Polańska Helena
    Źródło: Szt. Leczenia 2002: 8 (3) s.101-107, il., tab., bibliogr. 14 poz., sum.
    Sygnatura GBL: 306,477

    Hasła klasyfikacyjne GBL:
  • psychiatria i psychologia

    Wskaźnik treści:
  • ludzie
  • dorośli 19-44 r.ż.
  • dorośli 45-64 r.ż.
  • płeć żeńska

    Streszczenie polskie: Praca prezentuje holistyczno-funkcjonalne podejście do zdrowia, którego kreatorem jest sam podmiot. Opiera się na założeniu wywodzący się z teorii salutogenezy Antonovsky'ego, dotyczącym zależności między stresem a zdrowiem, oraz systemowym ujęciu stresu pochodzącym z teorii Lazarusa i Folkman. Podstawowe pytanie, na które poszukuje się odpowiedzi, brzmi: Jakie sposoby radzenia sobie ze stresem pozwalają nie tylko na utrzymanie zdrowia, ale także jego rozwój czyli kreowanie? Jak wynika z literatury przedmiotu i badań własnych, dla utrzymania i kreowania własnego zdrowia ważne jest aktywne podejmowanie problemów życiowych i twórcze ich rozwiązywanie w sposób realny lub też poprzez nadawanie im pozytywnego sensu i znaczenia. Dla kreowania własnego zdrowia ważne jest rozwijanie, od najmłodszych lat, twó czego myślenia i umiejętności rozwiązywania problemów życiowych poprzez własną aktywność oraz rozwijanie zasobów podmiotowych.

    Streszczenie angielskie: The survey presents a holistic and functional approach to health, whose creator is the subject himself/herself. It is based on the assumption stemming from Antonovsky's salutogenetic theory depicting the relationships between stress and health as well as a systematic approach to stress in Lazarus' and Folkman's theories. The basic question, to which an answer is sought is: What ways of coping with stress allow not only for maintaining health, but also for its development or creation? The literature of the subject and the author's own research suggest that in order to reserve and create health it is important to actively approach life's problems and to provide creative and real solutions to them, or to endow these problems with positive import and significance. For the creation of one's own health it is vital to develop, from the earliest age, creative thinking and ability to solve life's problems through one's own activity and development of individual resources.


    3/4

    Tytuł oryginału: Problematyka wyceny aktywów i pasywów w SP ZOZ w świetle znowelizowanej ustawy o rachunkowości.
    Autorzy: Wrona Bartłomiej
    Źródło: Antidotum 2002: 11 (9) s.3-16, bibliogr. 13 poz.
    Sygnatura GBL: 306,358

    Hasła klasyfikacyjne GBL:
  • ekonomika


    4/4

    Tytuł oryginału: Bibliografia edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia (2001).
    Tytuł angielski: Bibliography of health education and promotion (2001).
    Autorzy: Woynarowska Barbara, Kowalewska Anna, Komosińska Krystyna, Kołoło Hanna, Charońska Elżbieta, Małkowska Agnieszka, Wrona-Wolny Weronika, Wdowik Marta
    Źródło: Zdr. Publ. 2002: 112 (4) s.551-559
    Sygnatura GBL: 301,109

    Typ dokumentu:
  • praca przeglądowa

    stosując format: