Wynik wyszukiwania w bazie Polska Bibliografia Lekarska GBL

Zapytanie: WOJTKIEWICZ
Liczba odnalezionych rekordów: 4



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetlenie wyników w wersji do druku

1/4

Tytuł oryginału: [Materiały z konferencji naukowej "Człowiek, medycyna, kultura fizyczna"].
Opracowanie edytorskie: Wojtkiewicz-Rok Wanda (Przedm.).
Źródło: Adv. Clin. Exp. Med. 2002: 11 (1) suppl. 1 s.3-178, il., tab., bibliogr. [przy artyk.], sum. - Konferencja naukowa pt. Człowiek, medycyna, kultura fizyczna Wrocław 25-26.04. 2002
Sygnatura GBL: 313,451

Typ dokumentu:
  • praca związana ze zjazdem


    2/4

    Tytuł oryginału: Uniwersyteckie dziedzictwo współczesnych wyższych uczelni Wrocławia.
    Tytuł angielski: University heritage of modern institutes of higher education in Wrocław.
    Autorzy: Wojtkiewicz-Rok Wanda
    Źródło: Adv. Clin. Exp. Med. 2002: 11 (1) suppl. 1 s.5-10, bibliogr. 12 poz., sum. - Konferencja naukowa pt. Człowiek, medycyna, kultura fizyczna Wrocław 25-26.04. 2002
    Sygnatura GBL: 313,451

    Typ dokumentu:
  • praca historyczna
  • praca związana ze zjazdem

    Wskaźnik treści:
  • historia średniowiecza
  • historia nowożytna
  • historia XVI wieku
  • historia XVII wieku
  • historia XVIII wieku
  • historia XIX wieku
  • historia XX wieku

    Streszczenie polskie: Trwałym osiągnięciem kultury średniowiecza jest stworzenie uniwersytetu jako instytucji stojącej na straży nieustannego rozwoju naukowego i kształcenia społecznego. Celem owej działalności jest dobro ogólne najszerzej pojęte, służące również kreowaniu podstawowych wartości w rozwoju człowieka. Najstarsze uczelnie powstały już w X w. we Francji, Włoszech i Anglii, w XIII i XIV w. miały je już wszystkie liczące się miasta Europy. Wspólną cechą uniwersytetów było ich podporządkowanie władzy papieskiej, łacina jako język wykładowy oraz scholastyczna metoda nauczania. Ponadto zawsze były to korporacje uczonych i studentów. Dla Wrocławia akt erekcyjny generale literarum gymnasium podpisał w 1505 r. król Władysław Jagiellończyk, do zorganizowania uniwersytetu wtedy jednak nie doszło. Za właściwy początek wrocławskiej uczelni należy uznać decyzję cesarza Leopolda I z 1702 r. o utworzeniu Akademii Leopoldyńskiej. Uniwersytet o pełnej strukturze administracyjnej, a więc z wymaganymi podstawowymi działami nauczania (teologii, nauk przyrodniczych, medycyny i prawa) ostatecznie został założony w 1811 r. Największe osiągnięcia naukowe na uniwersytecie wrocławskim odnotowano na przełomie XIX i XX w. Po dojściu Hitlera do władzy spowodowano rezygnację z pracy we wrocławskiej uczelni niektórych pracowników pochodzenia żydowskiego, co osłabiło ogólną kondycję naukową zespołu. W 1945 r. Wrocław opuściła niemiecka kadra naukow i w jej miejsce przybyli z różnych ośrodków, głównie ze ...

    Streszczenie angielskie: One of the still lasting achievement of the medieval culture was creation of a University as the institution responsible for scientific development and education. First universities were founded already in Xth century in France, Italy and England. In IIIth and XIVth centuries all of important European cities had their own university. The common features of the universities were their subordination to pope's authority, latin as a language of instruction and scholastic method of teaching. Furthermore, they were always student's and professor's association. In Wrocław erection act generale literarum gymnasium was signed in 1505 by Władysław Jagiellończyk, but at that time the idea to set up university was not accomplished. True begin of the University of Wroclaw dates from 1702, when the emperor Leopold I founded Academia Leopoldina. Finally, in 1811 University of Wrocław, with four traditional faculties of theology, biological sciences, medicine and law was brought into being. At the turn of XIX/XX centuries University of Wrocław had its heyday. After Hitler came to power a nuber of scholars of Jewish origin were forced to give up their posts at the university, which next had great impact on an overall academic level of the University. In 1945 German scientific staff left Wrocław and was replaced by Polish scientists from different research centers, mainly from Lvov. After the war the University of Wrocław was completely reorganized and Faculty of Theology was ...


    3/4

    Tytuł oryginału: Wpływ środowiska lwowskiego na rozwój nauk medycznych w powojennym Wrocławiu.
    Tytuł angielski: The influence of Lvovian medical tradition on the development of medical sciences in postwar Wroclaw.
    Autorzy: Wojtkiewicz-Rok Wanda
    Źródło: Wiad. Lek. 2002: 55 (5/6) s.354-359, bibliogr. 19 poz., sum.
    Sygnatura GBL: 301,774

    Typ dokumentu:
  • praca historyczna

    Wskaźnik treści:
  • historia nowożytna
  • historia XX wieku
  • historia po r.1945

    Temat korporatywny:
  • Lwów
  • Uniwersytet Jana Kazimierza

    Streszczenie polskie: W 1945 r. do Wrocławia przybyła grupa pracowników naukowych z Uniwersytetu Jana Kazimierza we Lwowie. Zajęli się oni odbudową zniszczonych podczas działań wojennych budynków Wydziału Lekarskiego i organizacją studiów medycznych. Wśród 26 działających w latach 1945-1950 klinik i zakładów teoretycznych 17 kierowników pochodziło ze Lwowa. W kierowanych przez siebie placówkach kontynuowali oni badania naukowe rozpoczęte we Lwowie przed 1939 r.

    Streszczenie angielskie: In 1945 a group of scientists from Jan Kazimierz University of Lvov came to Wroclaw. They undertook a difficult task of rebuilding the local Medical University, which was severely destroyed during the World War II, and organizing medical studies in postwar Wroclaw. 17 of 26 directors of theoretical chairs and clinics which were opened between 1945-50 came from Lvov. In the restored institutions they continued researches which they had begun before the outbreak of the war in 1939.


    4/4

    Tytuł oryginału: The role of stomy nurse in patients' education.
    Tytuł polski: Rola pielęgniarki stomijnej w edukacji pacjentów.
    Autorzy: Glińska Jolanta, Wojtkiewicz Urszula
    Źródło: Proktologia 2002: 3 (4) s.342, 344-350, bibliogr. 9 poz. - Tekst równol. w jęz. pol.
    Sygnatura GBL: 313,572

    Hasła klasyfikacyjne GBL:
  • pielęgniarstwo
  • gastroenterologia

    Wskaźnik treści:
  • ludzie

    Streszczenie polskie: Celem artykułu jest przybliżenie problemu prowadzenia edukacji chorych ze stomią przez pielęgniarki oraz udzielenie im istotnych wskazówek w tym zakresie poprzez ukazanie ukazanie etapowego postępowania pielęgniarki na przykładzie pacjenta ze stomią. Wnioski: Właściwe i skuteczne edukowanie pacjentów przez pielęgniarki zwiększa ich bezpieczeństwo, wzmacnia poczucie wartości pacjenta, aktywizuje do współdziałania, a tym samym umożliwia samoopiekę i samopielęgnację, dzięki której staje się on niezależny od innych osób. Można powiedzieć, że zachowania naszych podopiecznych będą takie, jaka ich edukacja.

    stosując format: