Wynik wyszukiwania w bazie Polska Bibliografia Lekarska GBL

Zapytanie: SUBATOWICZ
Liczba odnalezionych rekordów: 1



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetlenie wyników w wersji do druku

1/1

Tytuł oryginału: Problematyka stresu u uczniów szkoły średniej.
Tytuł angielski: Stress in secondary school pupils.
Autorzy: Płotka Aniela, Subatowicz Joanna
Źródło: Pielęg. Pol. 2002 (1) s.81-86, il., tab., bibliogr. 12 poz., sum.
Sygnatura GBL: 312,929

Hasła klasyfikacyjne GBL:
  • psychiatria i psychologia
  • pediatria

    Typ dokumentu:
  • praca epidemiologiczna

    Wskaźnik treści:
  • ludzie
  • dzieci 13-18 r.ż.
  • płeć męska
  • płeć żeńska

    Streszczenie polskie: Głównym celem badań była ocena zachowania uczniów pierwszej klasy szkoły średniej z Liceum Ogólnokształcącego nr 6 w Olsztynie w sytuacjach stresowych. Materiały i metoda: Badania objęły 80 uczniów Liceum Ogólnokształcącego nr 6 w Olsztynie - 40 mieszkających w bursie oraz 40 mieszkających z rodzicami w Olsztynie . W ciągu dwóch miesięcy - od września do listopada 1997 - wykonano badanie kwestionariuszowe. Wyniki: Ocenę przeprowadzono na dwóch grupach uczniów. Każda z grup składała się z 40 osób. W każdej z grup ocenie poddano 20 dziewcząt i 20 chłopców. Młodzież mieszkająca w bursie pochodziła z okolic Olsztyna (do 50 km). Uczniowie z pierwszej klasy mieszkający w bursie oraz ci mieszkający w Olsztynie błędnie interpretowali definicję stresu, myśląc że wpływa on negatywnie na zdrowie człowieka we wszystkich obszarach, tj. zdrowie psychiczne, biologiczne i społeczne. Interesujące nas zjawisko to fakt, że młodzież mieszkająca z rodzicami określa rodzinę jako środowisko najbardziej stresogenne. Z drugiej strony piętnastolatkowie z bursy za największe źródło stresu uważali szkołę. Sytuacje najbardziej stesogenne w rodzinie, wymieniane tak przez uczniów z bursy, jak mieszkających w domu, były podobne. Dodatkowe źródło stresu wpływało na tych uczniów, którzy zmienili swoje miejsce zamieszkania. Oceniana młodzież, jako sytuacje stresowe w szkole wymieniała: pierwszy dzień w szkole, brak uznania ze strony nauczycieli oraz metody sprawdzania ich wiedzy.

    Streszczenie angielskie: The main aim of study was to evaluate the behaviour of the 1st class pupils from Secondary Grammar School No. 6 in Olsztyn in stressful situations. Materials and methods: The study included 80 pupils from the Secondary Grammar School No. 6 in Olsztyn, including 40 pupils from the first class, who lived in the dormitory, and 40 pupils from the 1st class, who lived with their parents in Olsztyn. The questionnaire study was carried out for two months from September to November 1997. Results: The evaluation was made in two groups of pupils. Each group consisted of 40 persons. Twenty girls and twenty boys were evaluated in both groups. The youth living in the dormitory came from the Olsztyn area (up to 50 km). The 1st year pupils who liver in the dormitory and also those who lived in Olsztyn misinterpreted the definition of stress and though that negatively it influenced the human health in all of the areas, i.e. mental, biological and social health. The phenomenon that concerns us is the fact that the youth living with their parents considers family to be the most stressful environment. On the other hand, the 15-year-old ones from the dormitory reported the school to be the biggest source of stress. The most stressful situations in the family, which were listed both by the pupils living in the dormitory and at home, were similar. The additional source of stress was affecting those pupils who changed their place of living. The evaluated youth considered the stressful situations at school to be the first day at school, lack of appreciation by the teachers and the methods of chacking their knowledge.

    stosując format: