Wynik wyszukiwania w bazie Polska Bibliografia Lekarska GBL
Zapytanie:
SPIRIDONOW
Liczba odnalezionych rekordów:
4
Przejście do opcji zmiany formatu
|
Wyświetlenie wyników w wersji do druku
1/4
Tytuł oryginału:
Jakość życia osób przewlekle chorych na schizofrenię w ocenie ich samych i ich rodzin.
Tytuł angielski:
The quality of life of chronic schizophrenic patients in their and family's assessment.
Autorzy:
Chądzyńska
Małgorzata,
Kasperek
Beata,
Meder
Joanna,
Spiridonow
Katarzyna
Źródło:
Psychiatr. Pol. 2002: 36 (5) s.703-715, tab., bibliogr. 7 poz., sum., rez., Zsfg, rs.
Sygnatura GBL:
305,130
Hasła klasyfikacyjne GBL:
psychiatria i psychologia
Typ dokumentu:
praca kliniczna
Wskaźnik treści:
ludzie
dorośli 19-44 r.ż.
dorośli 45-64 r.ż.
płeć męska
płeć żeńska
Streszczenie angielskie:
The aim of the research was to analyse the subjective quality of life of chronic, schizophrenic patients The patients' quality of life was compared to the evualtion of their family. They evaluate the quality of life similarly. The differences concern the relationship between the quality of life and clinical characteristics.
2/4
Tytuł oryginału:
Jakość życia chorych na schizofrenię a umiejętność rozwiązywania problemów związanych z chorobą - porównanie grup pacjentów uczestniczących w treningu behawioralnym i psychoedukacji.
Tytuł angielski:
Quality of life of schizophrenia patients and health related problem solving skills - comparison between the group of patients participated in social skills training and psychoeducation group.
Autorzy:
Kasperek
Beata,
Spiridonow
Katarzyna,
Chądzyńska
Małgorzata,
Meder
Joanna
Źródło:
Psychiatr. Pol. 2002: 36 (5) s.717-730, il., tab., bibliogr. 23 poz., sum., rez., Zsfg, rs.
Sygnatura GBL:
305,130
Hasła klasyfikacyjne GBL:
psychiatria i psychologia
Typ dokumentu:
praca kliniczna
Wskaźnik treści:
ludzie
dzieci 13-18 r.ż.
dorośli 19-44 r.ż.
dorośli 45-64 r.ż.
dorośli = 65 r.ż.
płeć męska
płeć żeńska
Streszczenie angielskie:
Aim: The aim of this study was to obtain answers to the following questions: 1. Are there differences in the level of knowledge among the patients divided into two groups t.i. social skills training group (SSTG) and psychoeducation group (SG)? 2. Do the differences correlate with the level of subjective quality of life (SQOL)? 3. Does the participation at two groups influence SQOL and whether this correlates with two different methods of running of rehabilitation activities such as social skills training and psychoeducation? Method: The group of 47 patients diagnosed with schizophrenia by DSM-IV were tested. They were divided into two groups: SSTG (24 persons) and SG (23 persons). Results: The increase of knowledge in coping with schizophrenia symptoms was significant in the whole tested group but it was significantly higher in the training group. The SQOL and the level of knowledge in schizophrenia do not correlate. The level of SQOL decreased after taking part in social skills training. Conclusions: 1) The participation at any of tested rehabilitation activities causes an increase in the knowledge of coping with the problems resulting from schizophrenia. 2) The level of knowledge in schizophrenia does not directly inlfuence SQOL. The level of SQOL significantly decreased in SSTG. It suggests that clinicians should concentrate on the stage just after the training cycle in order to support the patients by giving positive reinforcement.
3/4
Tytuł oryginału:
Nabywanie wiadomości na temat rozwiązywania problemów związanych z chorobą - porównanie metody treningu behawioralnego i psychoedukacji w grupie osób chorych na schizofrenię.
Tytuł angielski:
Health-related problem solving - knowledge acquisition in behavioral training and psychoeducation groups of schizophrenia patients.
Autorzy:
Spiridonow
Katarzyna,
Kasperek
Beata,
Chądzyńska
Małgorzata,
Meder
Joanna
Źródło:
Post. Psychiatr. Neurol. 2002: 11 (4) s.371-381, il., tab., bibliogr. 13 poz., sum.
Sygnatura GBL:
305,527
Hasła klasyfikacyjne GBL:
psychiatria i psychologia
Typ dokumentu:
praca kliniczna
Wskaźnik treści:
ludzie
dzieci 13-18 r.ż.
dorośli 19-44 r.ż.
dorośli 45-64 r.ż.
płeć męska
płeć żeńska
Streszczenie polskie:
Porównano poziom nabywania umiejętności rozwiązywania problemów związanych z chorobą w dwóch grupach pacjentów: (1) uczestniczącej w behawioralnym treningu radzenia sobie z objawami choroby i (2) uczestniczącej w psychoedukacji prowadzonej metodą dyskusyjną. W badanej grupie pacjentów trening radzenia sobie z objawami choroby okazał się skuteczniejszą metodą uczenia pacjentów rozwiązywania problemów związanych z chorobą niż psychoedukacją. Ponadto poziom nabywania wiadomości miał niewielki związek z poziomem nasilenia objawów psychopatologicznych w obu grupach, zarówno w badaniu początkowym jak i końcowym.
Streszczenie angielskie:
Acquisition of health-related problem solving skills was compared in two groups of patients, participating either in (1) a symptom self-management training, or in (2) psychoeducation (a discussion group). In the sample under study the symptom self-management training turned out to be more effective than psychoeducation. Moreover, the level of knowledge acquistion was only slightly related to psychopathological symptoms severity in both groups, both at baseline and on the training completion.
4/4
Tytuł oryginału:
Asertywność - podstawowe zagadnienia.
Tytuł angielski:
Assertiveness - basic issues.
Autorzy:
Spiridonow
katarzyna
Źródło:
Post. Psychiatr. Neurol. 2002: 11 supl. 3 s.57-60, tab., bibliogr. 3 poz., sum. - Konferencja naukowo-szkoleniowa pt. Farmakoterapia, psychoterapia i rehabilitacja zaburzeń psychicznych: stres a zaburzenia psychiczne Warszawa 29-30.10. 2001
Sygnatura GBL:
305,527
Hasła klasyfikacyjne GBL:
psychiatria i psychologia
Typ dokumentu:
praca związana ze zjazdem
Wskaźnik treści:
ludzie
Streszczenie polskie:
Autorka przedstawia analizę znaczenia pojęcia asertywności oraz jej zastosowania w życiu rodzinnym. Daje również wskazówki pozwalające odróżnić zachowania asertywne od innych często z nimi mylonych.
Streszczenie angielskie:
The author presents an analysis of the notion of assertiveness and its application in the daily life. Moreover, cues are given how to differentiate between assertiveness and other types of behaviour, frequently mistaken for the former.
stosując format:
z abstraktem i deskryptorami
z abstraktem
z deskryptorami
skrócony