Wynik wyszukiwania w bazie Polska Bibliografia Lekarska GBL
Zapytanie:
PETRYKA
Liczba odnalezionych rekordów:
1
Przejście do opcji zmiany formatu
|
Wyświetlenie wyników w wersji do druku
1/1
Tytuł oryginału:
Ocena poziomu satysfakcji pacjentów z usług świadczonych w publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej.
Tytuł angielski:
Evaluation of patients' satisfaction in relation to private or public health care provider.
Autorzy:
Lech
Medard M.,
Petryka
Irmina
Źródło:
Wiad. Lek. 2002: 55 supl. 1 cz. 1: Konferencja Naukowa "Śląskie Dni Medycyny Społecznej i Zdrowia Publicznego" s.313-320, tab., bibliogr. 10 poz., sum. - Konferencja naukowa pt. Śląskie Dni Medycyny Społecznej i Zdrowia Publicznego Zabrze - Szczyrk 2002
Sygnatura GBL:
301,774
Hasła klasyfikacyjne GBL:
organizacja ochrony zdrowia
Typ dokumentu:
praca związana ze zjazdem
praca epidemiologiczna
Wskaźnik treści:
ludzie
Streszczenie polskie:
Celem badania była ocena i porównanie satysfakcji pacjentów (przy użyciu Skali A - B) ze świadczeń uzyskiwanych w publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej (ZOZ) na terenie powiatu warszawskiego. Dobór placówek do badania oparty był na zasadzie losowania dwuwarstwowego. Analiza wykazała, że poziom satysfakcji dla wszystkich zakładów kszatłtował się na poziomie nieznacznie powyżej średniego (6 Sten). Biorąc pod uwagę rodzaj ZOZ, placówki niepubliczne uzyskały ocenę na poziomie dość wysokim (7 Sten). Porównanie zmienności wynikowej skali satysfakcji A-B wskazywało, że w badanych placówkach niska była "koncentracja na potrzebach pacjentów". Wśród ośmiu niepublicznych ZOZ lecznictwa otwartego, pacjenci pięciu zakładów uzyskali wysoki poziom satysfakcji (7-9 Stenów). Dwa oceniono na poziomie przeciętnym, a jeden na niskim. Wśród sześciu publicznych ZOZ lecznictwa otwartego, poziom satysfakcji ze świadczonych usług medycznych pozostawał na poziomie średnim (5-6 Stenów). Tylko jeden szpital uzyskał wyższą ocenę (7 Stenów). Porównanie analizy związków pozwoliło stwierdzić, że satysfakcja pacjentów szpitalnych była wyższa od satysfakcji korzystających z publicznych ZOZ lecznictwa otwartego. Stopień satysfakcji uzyskiwanej ze świadczonych usług medycznych w różnych ZOZ nie różnił się znamiennie ani w zależności od płci, ani w zależności od wieku badanych pacjentów. Zaznaczyły się natomiast różnice w poziomie satysfakcji pacjentów zależnie od wykształcenia i miejsca zamieszkania.
Streszczenie angielskie:
The aim of the study was to evaluate of patients satisfaction in relation to private or public health care provider in the Warsaw's (capital of Poland) region. The authors have used original (partially psychometric test) tool named "Skala AB". 590 adult patients were randomly chosen from 20 private and public owned clinics and hospitals. Main outcome of the study was that patients of private owned clinics (but working on contract with general health insurance system) are much more satisfied from the services provided by these clinics than patients treated by local government-owned clinics. In general patients treated in hospitals were more satisfied than patients treated in clinics. Comparison of more detailed determinants of satisfaction, has shown that all health service facilities in study region, in their practices do not consider the "concentration on real needs of patients" as a serious matter and this is the reason of patients dissatisfaction. Level of satisfaction from the services provided by health care facilities did not correlate with gender or age of the respondents. In opposite, the (higher) level of education and place of living (in big city) have negatively correlated with patients satisfaction. The tool ("Skala AB") used in this survey was found very convenient for evaluation of the patients satisfaction of services provided by health care facilities.
stosując format:
z abstraktem i deskryptorami
z abstraktem
z deskryptorami
skrócony