Wynik wyszukiwania w bazie Polska Bibliografia Lekarska GBL

Zapytanie: MIKULISZYN
Liczba odnalezionych rekordów: 1



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetlenie wyników w wersji do druku

1/1

Tytuł oryginału: Wpływ okresowych przerw w lotach na tolerancję przyspieszeń +GZ.
Tytuł angielski: An effect of the periodical lay-off intervals on +GZ tolerance.
Autorzy: Mikuliszyn Romuald
Źródło: Pol. Prz. Med. Lot. 2002: 8 (3) s.263-272, il., tab., bibliogr. 23 poz., sum.
Sygnatura GBL: 304,985

Hasła klasyfikacyjne GBL:
  • medycyna pracy

    Typ dokumentu:
  • praca kliniczna
  • praca epidemiologiczna

    Wskaźnik treści:
  • ludzie
  • płeć męska

    Streszczenie polskie: W środowisku pilotów wojskowych od dawna mówiło się, że brak ciągłości w lotach odbija się na zdolności pilota do tolerowania wysokich wartości przyspieszeń. Była to jednak wiedza niepotwierdzona naukowo. Metoda: Dziewięćdziesięciu pięciu pilotów, którzy mieli przerwę w lotach przez 2-154 tygodni poddano ocenie granicy tolerancji przyspieszeń +Gz (GTL), w wirówce przeciążeniowej Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej. W zależności od programu ekspozycji wirówkowej sprzed przerwy badani eksponowani byli na przyspieszenia +Gz w programie interwałowym (1G/s) lub w programie liniowym (0,1 G/s). W zależności od długości przerwy w lotach badanych podzielono na cztery grupy. Wyniki: Różnica tolerancji (GTL po przerwie minus GTL przed przerwą) była istotna statystycznie (p 0.01) tylko dla grupy pilotów, w której przerwa w lotach wyniosła 2-4 tygodnie. W pozostałych grupach nie odnotowano statystycznie istotnych zależności. Odnotować należy duże indywidualne różnice tolerancji przyspieszeń +Gz po przerwie w lotach.

    stosując format: