Wynik wyszukiwania w bazie Polska Bibliografia Lekarska GBL
Zapytanie:
MIKULISZYN
Liczba odnalezionych rekordów:
1
Przejście do opcji zmiany formatu
|
Wyświetlenie wyników w wersji do druku
1/1
Tytuł oryginału:
Wpływ okresowych przerw w lotach na tolerancję przyspieszeń +GZ.
Tytuł angielski:
An effect of the periodical lay-off intervals on +GZ tolerance.
Autorzy:
Mikuliszyn
Romuald
Źródło:
Pol. Prz. Med. Lot. 2002: 8 (3) s.263-272, il., tab., bibliogr. 23 poz., sum.
Sygnatura GBL:
304,985
Hasła klasyfikacyjne GBL:
medycyna pracy
Typ dokumentu:
praca kliniczna
praca epidemiologiczna
Wskaźnik treści:
ludzie
płeć męska
Streszczenie polskie:
W środowisku pilotów wojskowych od dawna mówiło się, że brak ciągłości w lotach odbija się na zdolności pilota do tolerowania wysokich wartości przyspieszeń. Była to jednak wiedza niepotwierdzona naukowo. Metoda: Dziewięćdziesięciu pięciu pilotów, którzy mieli przerwę w lotach przez 2-154 tygodni poddano ocenie granicy tolerancji przyspieszeń +Gz (GTL), w wirówce przeciążeniowej Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej. W zależności od programu ekspozycji wirówkowej sprzed przerwy badani eksponowani byli na przyspieszenia +Gz w programie interwałowym (1G/s) lub w programie liniowym (0,1 G/s). W zależności od długości przerwy w lotach badanych podzielono na cztery grupy. Wyniki: Różnica tolerancji (GTL po przerwie minus GTL przed przerwą) była istotna statystycznie (p 0.01) tylko dla grupy pilotów, w której przerwa w lotach wyniosła 2-4 tygodnie. W pozostałych grupach nie odnotowano statystycznie istotnych zależności. Odnotować należy duże indywidualne różnice tolerancji przyspieszeń +Gz po przerwie w lotach.
stosując format:
z abstraktem i deskryptorami
z abstraktem
z deskryptorami
skrócony