Wynik wyszukiwania w bazie Polska Bibliografia Lekarska GBL

Zapytanie: LIGĘZA
Liczba odnalezionych rekordów: 1



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetlenie wyników w wersji do druku

1/1

Tytuł oryginału: Badania nad osobowościowymi uwarunkowaniami mistrzostwa w zawodzie pilota-instruktora.
Tytuł angielski: Studies in the personality conditioning of mastery in the pilot-instructor profession.
Autorzy: Płotka Aniela, Ligęza Ewa
Źródło: Szt. Leczenia 2002: 8 (3) s.37-42, il., tab., bibliogr. 12 poz., sum.
Sygnatura GBL: 306,477

Hasła klasyfikacyjne GBL:
  • psychiatria i psychologia

    Typ dokumentu:
  • praca kliniczna

    Wskaźnik treści:
  • ludzie
  • dorośli 19-44 r.ż.
  • dorośli 45-64 r.ż.
  • płeć męska
  • płeć żeńska

    Streszczenie polskie: Celem głównym pracy było poznanie osobowościowych uwarunkowań mistrzostwa w zawodzie pilota-insturktora. Do wyodrębnienia istotnie znaczących cech osobowości zastosowano następujące metody i narzędzia badawcze: Kwestionariusz Motywacji Osiągnięć (MO); Inwentarz osobowościowy CPI 18-skalowy H.G. Gougha (California Psychological Inventory); metodę indywidualnych przypadków; wywiad środowiskowy połączony z obserwacją; metody statystycznej analizy wyników. Badania prowadzone były we wszystkich jednostkach lotniczych dawnej Wyższej Oficerskiej Szkoły Lonticzej (WOSL) oraz w grupie pilotów służących w Dowództwie Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej. Badania prowadzono od marca do listopada 1999 roku. Objęto nimi 62 pilotów-instruktorów. Całą populację podzielono na dwie równoliczne grupy ("mistrzów" i grupę kontrolną "K"). Na podstawie uzyskanych wyników badań wyodrębniono cechy właściwe dla "mistrzów": tpowość (Ty); dobre samopoczucie (Ds); poczucie włąsnej wartosci (Pw); odpowiedzialność (Od); uspołecznienie (Us); powodzenie przez konformzm (Pk) i powodzenie przez niezależność (Pn), które nazwano wyznacznikami osobowościowymi ("predyktorami osobowościowymi") mającymi wpływ na osiąganie "mistrzotwa zawodowego". W ten sposób wykazano, że piloci ci mają lepsze samopoczucie, odpowiedzialności i są bardziej uspołecznieni od kolegów, którzy nie uzyskali maiana "Mistrz Metodyki Szkolenia Lotniczego" (MMSL). Wyniki te poprawiły orientację w zakresie modułu osobwości pilotów, a ...

    Streszczenie angielskie: The main objective of the paper was to identify the personality conditioning of mastery in the pilot-instructor profession. For selecting the essentially significant traits of personality the following methods and research tools were used: questionnaire of motivation of the achievements (MA); 18-scale Personality Inventory CPI of H. G. Gough (California Psychological Inventory); method of individual cases; environmental inverview connected with observation; methods of statistical analysis of results. The study was carried out in all of the aviation units of the former Higher Aviation Military Academy ad in the group of pilots from the Headqarters of the Air Force and Air Force Defence. The research was carried out from march till the end of November 1999. THere were 62 pilot-instructors included in the study. The whole population was divided into two equal groups ("masters" and control group "K"). On the asis of the obtained results the following personality factors have been identified in the group of 'masters': typical character, good mood, self-esteem, responsibility, socialization, achievemnt of success through conformity and achievement of success through independence. These features have been called 'personality determinants' which influence the achivement of 'professional mastery'. In this way it has been proved that these pilots have a better frame of mind (i.e. better mood), higher intellectual effectiveness, a higher sense of self-esteem and a higher sense ...

    stosując format: