Wynik wyszukiwania w bazie Polska Bibliografia Lekarska GBL

Zapytanie: KĄKOŁOWICZ-LASKOWSKA
Liczba odnalezionych rekordów: 1



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetlenie wyników w wersji do druku

1/1

Tytuł oryginału: Meble szkolne a wady postawy uczniów.
Tytuł angielski: School furniture and body posture defects in schoolchildren.
Autorzy: Kąkołowicz-Laskowska Barbara, Kwiatkowska Bożena, Piekarska Jolanta
Źródło: Zdr. Publ. 2002: 112 (3) s.356-358, il., sum.
Sygnatura GBL: 301,109

Hasła klasyfikacyjne GBL:
  • pediatria
  • traumatologia i ortopedia

    Typ dokumentu:
  • praca epidemiologiczna

    Wskaźnik treści:
  • ludzie

    Streszczenie polskie: Celem pracy była ocena wpływu niedostosowanych do wzrostu uczniów mebli szkolnych na powstawanie wad postawy. W 2000 roku przeprowadzono badania w 10, losowo wybranych, łódzkich szkołach podstawowych. Objęto nimi 475 uczniów z klas III (wszystkie lekcje w tej samej sali) oraz IV (początek korzystania z klasopracowni). Mierzono wysokość uczniów oraz zajmowanych przez nich krzeseł i stołów. Lekarz ortopeda oceniał prawidłowość postawy. Uczniowie i wychowawcy wypełniali ankietę. Z przeprowadzonych badań wynika, że: 1. Zarówno uczniowie jak i nauczyciele mają świadomość potrzeby i znają zasady przyjmowania prawidłowej pozycji w ławkach szkolnych. 2. Pomimo deklarowanej przez pedagogów świadomości zagrozeń wynikających z niedostosowania mebli szkolnych do wzrostu uczniów, duży odsetek mebli nie spełnia nakładanych przez Polską Normę wymogów. Problem ten dotyczy zwłaszcza uczniów korzystających z klasopracowni. 3. Odsetek uczniów uczęszczających na gimnastykę korekcyjną jest zby niski w stosunku do ogólnej liczby schorzeń układu ruchu i wad postawy zaobserwowanych u dzieci objętych badaniem. 4. Stosunkowo wysoki odsetek uczniów bawi się na dworze tylko godzinę lub wcale, gdy tymczasem normy higieniczne dla 10-latków przewidują 3-5 godzin ruchu na świeżym powietrzu dziennie. Nieproporcjonalnie dużo czasu uczniowie spędzają przed telewizorem i komptuerem. 5. Ponad 75 proc. populacji ma wady postawy, głównie skrzywienia kręgosłupa i deformacje klatki piersiowej.

    Streszczenie angielskie: The aim of the study was to evaluate the influence of non-standard school furniture on the development of body posture defects. The study was conducted in 2000, in 10 primary schools, selected at random, in the city of Łódź. It covered 475 children of the 3rd form (using only one room) and the 4th form (using several class laboratories). The height of the children, their chairs and tables was measured. An orthopaedist evaluated their body posture. In addition, the children and their teachers filled out a brief survey. The results of the study show that: 1. Both children and teachers are aware of the need and principles of a correct body position at a school desk; 2. Despite the teachers' declared awareness of health risk related to non-adjustment of furniture to a child's height, a high percentage of furniture sets neither meet hygienic requirements nor conform to the Polish standard. This problem concerns particularly the pupils using class laboratories; 3. The proportion of children in corrective exercise classes is too low in relation to the general number of locomotor and body posture disorders in children covered by the study; 4. A relatively high percentage of pupils spend only hour outdoors while the standard for the 1-year old is 3-5 hours of physical outdoor activities daily. Children spend too much time watching television or using computer; 5. According to orthopaedic examination, over 75 p.c. of the population have body posture defects, mainly scoliosis and chest deformations.

    stosując format: