Wynik wyszukiwania w bazie Polska Bibliografia Lekarska GBL

Zapytanie: JAGUŚ
Liczba odnalezionych rekordów: 2



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetlenie wyników w wersji do druku

1/2

Tytuł oryginału: Lecznictwo ludowe w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX wieku
Autorzy: Jaguś Inga
Źródło: - Kielce, Kieleckie Towarzystwo Naukowe 2002, 146, [6] s. : il., tab., bibliogr. s. 139-147, 21 cm.
Sygnatura GBL: 738,186

Typ dokumentu:
  • praca historyczna

    Wskaźnik treści:
  • historia nowożytna
  • historia XIX wieku
  • historia XX wieku


    2/2

    Tytuł oryginału: Współczesne lecznictwo ludowe - wnioski z badań własnych.
    Tytuł angielski: Contemporary folk medicine - conclusions from own empirical survey.
    Autorzy: Jaguś Inga
    Źródło: Szt. Leczenia 2002: 8 (2) s.37-48, il., tab., bibliogr. 14 poz., sum.
    Sygnatura GBL: 306,477

    Streszczenie polskie: Lecznictwo ludowe nie jest zjawiskiem typowym dla współczesności. Wykształciło się ono w innych warukach społeczno-kulturowych, w wyniku niezaspokojonych potrzeb zdrowotnych ludności wiejskiej, przy braku profesjonalnej opieki medycznej. Obecnie mamy dostęp do usług medycznych i, jak się wydaje, nie ma potrzeby odwoływania się do tradycyjnych sposobów leczenia. Badania terenowe, jakie przeprowadziła autorka niniejszego artykułu, pokazują, że najstarsi mieszkańcy wsi Międzygórz posiadają wiedzę w zakresie ludowych sposobów leczenia, ich wykorzystanie w praktyce jest natomiast znikome. Najwięcej respondentów zadeklarowało, stosowanie ludowych sposobów leczenia z użyciem środków roślinnych. A były to: mięta, maliny (sok), dziurawiec, rumianek, czosnek, lipa (kwiat), szałwia, cebula, czarny bez, czarna porzeczka, czarna jagoda, pokrzywa. Wymienione rośliny są akceptowane również przez medycynę. Trudno więc jednoznacznie orzec, czy stosowanie ich obecnie w domach respondentów jest wynikiem przetrwałych od pokoleń ludowych przepisów "lekarskich", czy też rezultatem wpływu medycyny i działania mediów. Sporadycznie stosowane są obecnie środki pochodzenia zwierzęcego, a niemalże całkowitemu zanikowi uległy tzw. sposoby mistyczno-magiczne. Z punktu widzenia młodego człowieka znaczna ich część staje się pozbawiona oznak racjonalności. Te same sposoby w obrębie tradycyjnej sfery myślenia, atmosfery wiary miały zupełnie inny wyraz. Jak się wydaje, właściwej oceny lecznictwa ludowego można dokonać jedynie, uwzględniając magię miejsca i czasu, w której się owo lecznictwo rozwijało.

    Streszczenie angielskie: Traditional folk medicine was formed when the doctors did not appeare in the country side yet. People had to take care of themselves. Now, people can use the profesional medicine help when they are ill. Inga Jaguś carried out empirical survey among the oldest residents of the Międzygórz (a village near Opatów) on the knowledge and using traditional folk methods of treatment. In the article Contemporary folk medicine - conclusion form own empirical survey Inga Jaguś shows effects of that survey, describec the oldest residents of Międzygórz, the knowledge about folk medicine and practical application in the condition of a disease. The author tries to answer three cardinal questions: Do the habitants of Międzygórz know traditional methods of treatment? If they do, what kind of method they know and what methods do they practise? What are the attitudes of the habitants of Międzygórz towards folk medicine?

    stosując format: