Wynik wyszukiwania w bazie Polska Bibliografia Lekarska GBL

Zapytanie: HALIK
Liczba odnalezionych rekordów: 2



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetlenie wyników w wersji do druku

1/2

Tytuł oryginału: Problemy pracy rzeczników praw pacjenta w szpitalach psychiatrycznych.
Autorzy: Halik Janusz
Źródło: Zdr. Zarz. 2002: 4 (2) s.60-66, bibliogr. [14] poz., sum.
Sygnatura GBL: 313,596

Hasła klasyfikacyjne GBL:
  • organizacja ochrony zdrowia
  • psychiatria i psychologia

    Typ dokumentu:
  • praca przeglądowa

    Wskaźnik treści:
  • ludzie

    Streszczenie polskie: W ramach przygotowań do szerszego badania zmian jakościowych w opiece psychiatrycznej przeprowadzono szereg obszernych wywiadów pogłębionych z lekarzami rzecznikami praw pacjentów działającymi w tym sektorze ochrony zdrowia. Szczególnie interesowano się kwestią pracy rzeczników praw pacjentów, którzy działają przy dużych szpitalach psychiatrycznych. Okazało się, że jednym z najważniejszych elementów pracy rzeczników jest wykonywanie funkcji mediacyjnych pomiędzy pacjentami a lekarzami. Dużym osiągnięciem rzeczników jest pozyskanie zaufania pacjentów i uzyskanie możliwości zbierania obiektywnych informacji o codziennych problemach pacjentów. Rzecznicy prowadzą również działalność oświatową, uzmysławiając pacjentom ich uprawnienia i standardy właściwej opieki zachowania personelu. Ta działalność pośrednio dyscyplinuje personel medyczny, a zwłaszcza sanitarny, którzy niekiedy przejawiają skłonności do agresywnych interwencji wobec pacjentów. Duży wpływ ma podniesienie jakości opieki psychiatrycznej ma współpraca polskich lokalnych rzeczników praw pacjenta z ich zachodnimi kolegami. Badanie wykazało również, iż przyjęte założenia organizacyjne pracy rzeczników, których celowo nie zatrudniono na etatach szpitalnych, rzeczywiście dobrze służą niezależności ich opinii.


    2/2

    Tytuł oryginału: Tworzenie i zarządzanie listami oczekujących - rekomendacje Rady Europy.
    Autorzy: Halik Janusz
    Źródło: Zdr. Zarz. 2002: 4 (5) s.86-90, sum.
    Sygnatura GBL: 313,596

    Hasła klasyfikacyjne GBL:
  • organizacja ochrony zdrowia

    Typ dokumentu:
  • praca przeglądowa

    Streszczenie polskie: W naszym kraju nie ma zbyt szczegółowego rozpoznania, w których zakładach i ile czasu oczekuje się na deficytowe usługi zdrowotne. Na ten temat krąży wiele różnorodnych przypadkowych informacji, na podstawie których można przypuszczać, że stosunkowo długo oczekuje się na niektóre usługi z dziedziny okulistyki, kardiologii i ortopedii - jednak dziś nie dysponujemy wiarygodnymi i sprawdzonymi danymi. Jeszcze do niedawna kolejki oczekujących nie stanowiły w Polsce oficjalnej dokumentacji medycznej. Sytuacja się zmieniła, gdy w zeszłym roku (10 sierpnia 2001) opublikowano rozporządzenie ministra zdrowia w sprawie rodzajów dokumentacji medycznej w zakładach opieki zdrowotnej, sposobu jej prowadzenia oraz szczegółowych warunków udostępniania. W rozporządzeniu tym, w paragrafie 22 stwierdza się, jakie informacje powinna zawierać tzw. księga oczekujących na przyjęcie do szpitala. Księga ta powinna obejmować dane identyfikujące zakład - są nimi nazwa zakładu wraz z siedzibą, adres oraz numer regonu. Jeżeli chodzi o dane dotyczące pacjentów, to powinny one uwzględniać numer kolejnych pacjenta w księdze, datę zgłoszenia pacjenta, dane identyfikujące pacjenta, na które składa się nazwisko i imiona, data urodzenia, oznaczenie płci, adres zameldowania, zamieszkania lub pobytu oraz numer a w przypadku noworodka nr PESEL matki. Ponadto w księdze oczekujących zawarte są dane identyfikujące lekarza lub zakład kierujacy. Na dane identyfikacyjne lekarza kierujacego do szpitala skladają się: nazwisko i imię, uzyskane specjalizacje oraz numer prawa wykonywania zawodu...

    Streszczenie angielskie: Currently in Poland there is very weak knowledge on waiting lists and waiting lists and waiting times in health care. Only year ago waiting lists have been officially recognosed on element of medical files which have to caontain standard data. There are no doubts that the management of waiting lists and waiting times is very important ansd useful task for health managers. In 1999 Council of Europe published Recommendation of the Committee of Ministers to Member States on criteria for the management of waiting lists and waiting times in health care. This document collect the most important guidelines teaching how to protect waiting patients and explaning the transparent and equal criteria for registration patients on waiting lists. Addiotionally there is suggestion to create the data syste, for monitoring waiting lists and waiting times. Thanks to these data the doctors and patients are able to obtain almoust full information on period of waiting in every hospital. Apart from monitoring system European experts advise to build up detailed clinical guidelines for criteria of registration the patients on waiting lists in every medical specialisation and on different organisational level.

    stosując format: