Wynik wyszukiwania w bazie Polska Bibliografia Lekarska GBL

Zapytanie: BORUCKA
Liczba odnalezionych rekordów: 3



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetlenie wyników w wersji do druku

1/3

Tytuł oryginału: Subiektywne normy a intencja używania substancji psychoaktywnych przez nastolatków.
Tytuł angielski: Relationship between subjective norms and adolescents' intention to use alcohol, tobacco and drugs.
Autorzy: Ostaszewski Krzysztof, Bobrowski Krzysztof, Borucka Anna, Pisarska Agnieszka
Źródło: Alkoh. Narkom. 2002: 15 (3) s.305-325, il., tab., bibliogr. 43 poz., sum.
Sygnatura GBL: 306,374

Hasła klasyfikacyjne GBL:
  • pediatria
  • psychiatria i psychologia

    Typ dokumentu:
  • praca kliniczna

    Wskaźnik treści:
  • ludzie
  • dzieci 13-18 r.ż.

    Streszczenie polskie: Celem podjetych badań była analiza związków między intencją używania: alkoholu, nikotyny i marihuany a jej determinantami, którymi są subiektywne normy i związane z nimi przekonania normatywne, poczucie kontroli nad zachowaniami i postawy wobec używania substancji psychoaktywnych. Siłę tych związków testowano na tle innych istotnych, opisywanych w innych badaniach czynników, sprzyjajacych używaniu substancji psychoaktywnych przez młodzież, takich jak: uczestniczenie w młodzieżowych spotkaniach towarzyskich, podczas których używano substancji psychoaktywnych, spotkanie się z ofertami używania i doświadczanie presji, wcześniejsze użycie danej substancji wiek inicjacji używania substancji psychoaktywnych, zachowania antyzdrowotne rodziców i praktyki wychowawcze oraz przystosowanie do wymagań szkoły. W badaniach przeprowadzonych w końcu 1999 roku wzięło udział 554 uczniów w wieku 14,5 - 16,5 lat z dobranych losowo 10 klas ósmych i z 14 klas drugich szkół średnich z Warszawy. Do zbierania danych od uczniów użyto anonimowej ankiety. W celu uzyskania odpowiedzi na pytania badawcze zastosowano metodę hierarchicznej regresji logistycznej, wariant krokowo-blokowy ze statystyką Walda. Uzyskane wyniki potwierdziły, że subiektywne normy, na tle innych analizowanych zmiennych, są jednym z najsilniejszych czynników dla intencji używania substancji psychoaktywnych. Tylko jeden z czynników miał większe znaczenie niż subiektywne normy - były to wcześniejsze doświadczenia związane z ...

    Streszczenie angielskie: The aim of the study was to analyze the relations between the intention of usage of: alcohol, tobacco, marihuana, and its predictors, which according to Ajzen's and Fishbein's Theory of Reasoned Action and Ajzen's Theory of Planned Behaviour, are subjective norms, normative beliefs, perceived behavioural control and attitudes towards drug use. The strength of these relations was tested against significant risk factors described in other adolescent research, such as: participation in youths social meetings during which drugs were taken, encountering offers of use and pressure experience, previous usage of particular substance, early initiation age for drugs, anti-health parent's behaviours, parental practices as well as adjustment to the school requirements. 554 students aged 14.5 - 16.5 in Warsaw chosen at random took part in research conducted in 1999. A self-report questionnaire was used to collect data from the students. In order to get the answers to the question raised in the study a method of hierarchical logistic regression stepping - block variants was applied. The results confirmed that subjective norms against other analyzed variables are one of the strongest factors for intention of drug use. Only previous experiences with drugs were stronger factor than subjective norms. The research confirmed as well that normative beliefs of teenagers and their perceived ability to cope with peer pressure were significant factors for drug use intention. However the ...


    2/3

    Tytuł oryginału: Pierwsze doświadczenia związane z wprowadzaniem szkolnej interwencji wobec uczniów używajacych substancji psychoaktywnych.
    Tytuł angielski: First experiences with the introducing of school intervention for pupils using psychoactive substances.
    Autorzy: Borucka Anna, Okulicz-Kozaryn Katarzyna, Pisarska Agnieszka
    Źródło: Alkoh. Narkom. 2002: 15 (2) s.241-251, bibliogr. 11 poz., sum.
    Sygnatura GBL: 306,374

    Hasła klasyfikacyjne GBL:
  • pediatria
  • psychiatria i psychologia

    Wskaźnik treści:
  • ludzie
  • płeć żeńska

    Streszczenie polskie: Postępujący wzrost używania przez młodzież substancji psychoaktywnych wskazuje na konieczność poszerzenia zakresu działań profilaktycznych podejmowanych przez szkoły. Niezbędne staje się opracowywanie procedur działań interwencyjnych wobec uczniów sięgających po substancje psychoaktywne. Prezentowana metoda interwencji przeznaczona do realizacji w środowisku szkolnym została opracowana na podstawie amerykańskiego programu ustrukturalizowanych porad lekarskich, stosowanych wobec osób dorosłych nadużywających alkoholu. Ma ona na celu udzielenie pomocy uczniowi, poprzez powstrzymanie procesu przechodzenia od fazy okazjonalnego używania substancji psychoaktywnych do fazy nadużywania lub uzależnienia oraz zapobieganie rozpowszechnianiu się problemów związanych z używaniem tych substancji w szkole. Postępowanie interwencyjne, na które składają się diagnoza sytuacji ucznia, porda, motywowanie do zmiany zachowania i wspieranie tych zmian, obejmujące pracę z uczniem oraz z jego rodzicami. Doświadczenia z realizacji programu w szkołach oraz wnioski z badań pilotażowych wskazują, że jej znajomość zmniejsza poczucie bezradności personelu wobec coraz częstszych przypadków sięgania przez uczniów po alkohol czy narkotyki. Skuteczne stosowanie metody interwencji wymaga jednak wprowadzenia pewnych zmian o charakterze systemowym i współpracy między nauczycielami i rodzicami.

    Streszczenie angielskie: Due to an increasingly growing prevalence of substance use among adolescents there is a need for a wider range of preventive interventions to be undertaken by schools. It is necessary to develop procedures of intervention targeted towards students experimenting with psychoactive substances. The presented intervention method designed for school settings is an adaptation of a US program of structured medical advice for adult alcohol abusers. Its aim is to help high school students through stopping the process of their transition from the stage of occasional psychoactive substance use to further stages (of abuse or dependence), as well as to prevent the spreading of problems related to substance use at school. The intervention includes diagnosis of the student's current situation, advicegiving motivating to behavior change and supporting such changes. This requires working with the student and his/her parents. Both the implementation of the program in schools and conclusions from the pilot study indicate that the school staff acquainted with the intervention method feel less helpless when faced with more and more frequent cases of alcohol and drug use among their students. However, effective administration of the intervention method requires some systemic changes, as well as cooperation between teachers and parents.


    3/3

    Tytuł oryginału: Picie alkoholu w wypowiedziach młodzieży w wieku 13-15 lat.
    Tytuł angielski: The consumption of alcohol in declarations of youths aged 13-15.
    Autorzy: Pisarska Agnieszka, Borucka Anna, Okulicz-Kozaryn Katarzyna, Bobrowski Krzysztof
    Źródło: Alkoh. Narkom. 2002: 15 (4) s.395-407, bibliogr. 12 poz., sum.
    Sygnatura GBL: 306,374

    Hasła klasyfikacyjne GBL:
  • pediatria
  • psychiatria i psychologia

    Typ dokumentu:
  • praca epidemiologiczna

    Wskaźnik treści:
  • ludzie
  • dzieci 13-18 r.ż.

    Streszczenie polskie: Przedmiotem artykułu jest prezentacja wyników badań przeprowadzonych w związku z adaptacją programu wczesnej profilaktyki alkoholowej. Celem tych badań było zebranie informacji na temat okoliczności i przebiegu inicjacji alkoholowej, picia alkoholu przez nastolatków w gronie rówieśników oraz spostrzegania przez nich wybranych problemów związanych z sięganiem po alkohol. Badania prowadzono metodą wywiadów grupowych. W czterech wywiadach wzięło udział łącznie 20 uczniów w wieku 13-15 lat, pochodzących z dwóch szkół warszawskich. Wyniki pokazały, że nastolatki zaczynjaą sięgać po alkohol w towarzystwie swoich rówieśników ok. 13-14 roku życia. Okoliczności picia alkoholu w gronie kolegów to: imprezy młodzieżowe - szczególnie zabawa sylwestrowa, spotkania towarzyskie w domach i na podwórkach, wyjazdy wakacyjne, wycieczki szkolne, wagary. Wspólna cecha, łącząca wymienione okoliczności, to brak obecności, lub niedostateczny nadzór ze strony dorosłych opiekunów. W przekonaniu respondentów powodem, dla którego młodzież sięga po alkohol, jest wpływ najbliższego otoczenia - rodziców i rówieśników. Wpływ ten jest jednak pośredni - skłania do naśladowania zachowań w celu włączenia się do grupy i zyskania poczucia dorosłości. Nastolatki rzadko są namawiane do picia alkoholu przez swoich rówieśników. Częściej zdarza się, że tego rodzaju presję wywierają starsi koledzy lub rodzeństwo. Z relacji uczestników wywiadów wynika, że sięgając po alkohol obawiają się jedynie wykrycia tego ...

    Streszczenie angielskie: The subject of the paper is the presentation of the results of a study conducted in connection with an adaptation of alcohol prevention of the results of a study conducted in connection with an adapatation of alcohol prevention program. The major aim of the study was gathering information concerning the circumstances and the course of alcohol initiation of teenagers in peer groups, as well as the perception of chosen alcohol-related problems by youths. The research was conducted by the group interview method. Twenty students aged 13 to 15 from two different Warsaw schools took part in four interviews. The results showed that teenagers begin drinking alcohol in peer groups around the age of 13-14. The typical circumstances are: youth parties (in particular New Year's Eve party), social meetings in homes and outdoors, vacation outings, school field trips and cutting classes. The common feature in most of the occasions is the lack or inadequate supervision by adults. According to the interviewed teenagers the influence of the nearest social environment (parents and peers) is the main reason for beginning to drink alcohol. However, this influence is indirect; it leads to imitating behavior in order to be accepted by the peer group or to demonstrate maturity. It's rare that teenagers are coaxed by peers. More often this kind of pressure is exercised by older friends or siblings. It follows from the statements of the interviewed that when starting to drink alcohol they ...

    stosując format: